Masz pytania? Zadzwoń.   +48 502 866 383   kontakt@tm-group.pl
Owijarki do palet, rampy załadunkowe, wyposażenie warsztatu, zaopatrzenie przemysłu.

Stacja obsługi klimatyzacji – co wnosi do naszego warsztatu?

Nowoczesne stacje obsługi klimatyzacji X520 i X540

Urządzenia do obsługi klimatyzacji to coraz powszechniejsze wyposażenie każdego warsztatu. Dzisiejsi klienci, przyjeżdżając do serwisu samochodowego, chcą mieć wykonane wszystkie czynności serwisowo konserwacyjne w jednym miejscu.
Zbliża się sezon letni i z pewnością wszyscy użytkownicy samochodów zaczną częściej korzystać z układów klimatyzacji i pojawią się w warsztacie. Należy jednak pamiętać, że sprawność tego układu zależy od jego poprawnej obsługi oraz regularnej konserwacji.

Zasadniczym i nagminnie popełnianym błędem, przez większość warsztatów, jest brak kontroli klimatyzacji przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac serwisowych. Niestety dość często doprowadza to do błędów.

Dobrym zwyczajem jest rozpoczęcie obsługi klimatyzacji od sprawdzenia obecności ewentualnych błędów/usterek związanych z układem sterowania. Kluczem do sukcesu każdej czynności serwisowej jest zdobycie maksimum informacji, więc zachęcamy do przeprowadzenia szczegółowego wywiadu z klientem i podpięcie testera diagnostycznego.
Pozwala to szybciej zidentyfikować i rozwiązać problem. Przykładem takiej usterki może być ślizganie sprzęgła sprężarki przy dużych obciążeniach. Usterka ta, doprowadza w konsekwencji do całkowitego unieruchomienia sprężarki klimatyzacji, a nierzadko do poważniejszych usterek. Innym, klasycznym przykładem tego typu błędu jest uszkodzony zawór rozprężny.

„Dobijanie” układu klimatyzacji może okazać się nieskuteczne, a nawet szkodliwe. Niestety nie istnieje żaden sposób pomiaru ilości czynnika w napełnionym układzie klimatyzacji bez jego odzyskania (odciągnięcia) z układu. Dlatego też wspomniane „dobijanie” może się okazać przysłowiowym gwoździem do trumny.Jeśli całkowita ilość czynnika w układzie będzie niewystarczająca (nie mając informacji o ilości początkowej), wtedy dobicie pewnej ilości czynnika może nie wystarczyć i przy wyższych temperaturach klimatyzacja będzie niewydajna, co użytkownik odczuje brakiem efektu chłodzenia kabiny. Jeśli natomiast ilość czynnika będzie zbyt duża, może dojść do uszkodzenia kompresora lub też nadmiernego wzrostu ciśnienia, co może spowodować rozerwanie układu lub rozszczelnienia.
Jak widać „dobijanie” układu jest operacją, która niesie ze sobą dość duże ryzyko.

Przy podłączaniu złączek serwisowych, należy zwrócić uwagę, czy podłączenia przewodów od strony pojazdu są zabezpieczone specjalnymi zaślepkami. Niestety zdarza się, że „zakrętki” zginęły i zawory wystawione są na kontakt z kurzem, pyłem a czasami nawet piaskiem. Brak zaślepek jest pośrednią przyczyną blokowania się zaworów lub ich nieszczelności. Profesjonalny serwis powinien w takim przypadku bezwarunkowo wymienić także zawory znajdujące się w złączach serwisowych układu klimatyzacji w pojeździe, a następnie zabezpieczyć je zaślepkami.
1 stycznia 2011 roku przyniósł bardzo poważną zmianę dla producentów samochodów w Europie. Począwszy od tej daty wszystkie nowo homologowane pojazdy muszą być wyposażone w układ z nowym czynnikiem chłodzącym. Niestety popyt na rynku okazał się być tak wielki, że producenci czynnika nie byli w stanie nadążyć z realizacją zamówień. W tym miejscu warto też wspomnieć, iż stacja X540 drukuje “paragoniki” które pozwalają na łatwe administrowanie ilościami użytego gazu, ale również stanowią dowód dla klienta ile gazu zostało dodane do jego instalacji.

Częstą praktyką w trakcie obsługi układu klimatyzacji jest podawanie barwnika UV bez żadnej przyczyny. Trzeba wiedzieć, że barwnik UV w sprawnie działającym układzie, jest elementem niepożądanym, mającym negatywny wpływ na jego działanie. W związku z tym, barwnik powinien być podany tylko i wyłącznie w przypadku uzasadnionego podejrzenia wycieku z układu, jako substancja ułatwiająca wskazanie miejsca nieszczelności.
W sprzedaży znajdują się także oleje z dodatkiem barwnika UV, ale nie jest to rozwiązanie zalecane przez producentów pojazdów. Fakt ten powinien dać nam do myślenia.

Podsumowując: bardzo ważne jest, aby zanim przystąpimy do wykonywania czynności serwisowych dobrze zdiagnozować układ klimatyzacji, którym mamy się zająć. Dobrze jest skorzystać nie tylko z funkcji diagnostycznych stacji obsługi klimatyzacji X520 czy X540 ale też wesprzeć się skanerem diagnostycznym.

Dodaj komentarz

FACEBOOK

ADRES

Ul. Toruńska 126B,
87-165, WIELKA NIESZAWKA, POLAND
Tel: +48 502 866 383
NIP: 8792681131
REGON: 363093180
KRS: 000058843
Strona int: https://www.tm-group.pl
Email: kontakt@tm-group.pl

JAK DO NAS TRAFIĆ

Call Now Button
pl_PLPolski
en_GBEnglish (UK) pl_PLPolski