Masz pytania? Zadzwoń.   +48 502 866 383   kontakt@tm-group.pl
Owijarki do palet, rampy załadunkowe, wyposażenie warsztatu, zaopatrzenie przemysłu.

Rama naprawcza dla blacharza. Co to jest?

Rama naprawcza blacharska to sprzęt pozwalający na naprawę blacharską pojazdu powypadkowego lub wszelkich wgnieceń wynikających z uderzeń lub działania innych sił zewnętrznych na karoserię pojazdu.
W zależności tego czy nastawiamy się na naprawy drobne, czy usuwanie poważnych uszkodzeń, można zdecydować się na ramę naprawczą do usuwania przede wszystkim drobnych uszkodzeń lub taką do poważnych napraw. Pomimo, że poważne naprawy zdarzają się coraz rzadziej, serwisy nastawiające się na większe przeroby namawiamy do zestawienia dwóch takich urządzeń razem. Z prowadzonych przez nas statystyk wynika, że około 70% pracy to naprawy drobne. Mowa tu o takich szkodach jak uszkodzenie belki tylnej (ew. podłogi komory bagażnika), uszkodzenia błotników przednich, lekkie przemieszczenia podłużnicy, uszkodzenia przednie (pas przedni) itp. Jeżeli zdecydujemy się jedynie na ramę naprawczą do drobnych uszkodzeń, jedna poważniejsza naprawa blokuje ramę na kilka dni. Średni czas potrzebny na wykonanie drobnej naprawy to 6-8 godzin.
1) Mocowanie (blokowanie) pojazdu na ramie naprawczej:
• dla ram do szybkich napraw zalecane mocowanie za pomocą czterech szczęk progowych. Jest to mocowanie, które wystarcza na usztywnienie pojazdu w celu dokonania mniej złożonych napraw. Często używane również w wielu ramach przeznaczonych do poważnych napraw – naszym zdaniem nie gwarantują wystarczającej sztywności pojazdu podczas usuwania większych szkód.
• w ramie do poważnych napraw – w punktach bazowych płyty podłogowej pojazdu. Są systemy końcówek uniwersalnych, które pozwalają na blokowanie pojazdu nie – jak to zazwyczaj ma miejsce – w progach, a w punktach bazowych płyty podłogowej. Blokowanych punktów może być aż 10–12 (jeżeli wymaga tego uszkodzenie). Każde mocowanie wiąże się z jednoczesną kontrolą położenia punktu co skraca dokonanie naprawy o czas potrzebny na pomiar punktów bazowych płyty podłogowej.
2) System pomiarowy:
• do ram naprawczych do mniejszych napraw – elektroniczny (najlepiej mobilny – pozwalający na dokonywanie pomiarów na dowolnej ramie naprawczej czy podnośniku lub prosty system mechaniczny
• do napraw poważnych – najbardziej praktycznym (z naszego doświadczenia) okazuje się być naprawczo-pomiarowy system końcówek uniwersalnych będący jednocześnie systemem mocowania pojazdu na ramie naprawczej. Łączy on pomiar i naprawę w jedną czynność, co znacznie skraca czas naprawy. Pomimo zastosowania systemu naprawczo-pomiarowego wskazane jest posiadanie komputerowego systemu pomiarowego z wydrukiem.
3) Podnośnik:
Każda rama naprawcza powinna być, naszym zdaniem, wyposażona w podnośnik. Umożliwia on łatwiejszy dostęp do wszystkich podzespołów naprawianego pojazdu, lepszą kontrolę oraz skraca czas naprawy. Daje komfort i swobodę pracownikowi pracującemu na ramie.
4) Ramię ciągnące:
Największą skuteczność wykorzystania siłownika hydraulicznego w ramieniu ciągnącym uzyskuje się nie w ramionach, gdzie siłownik zamocowany jest do dwóch prostopadłych ramion, a ciągnięcie następuje przez odchylenie jednego z nich. Dużo skuteczniejsze wykorzystanie mocy siłownika uzyskuje się przy obrotowym ramieniu ciągnącym, w którym siłownik hydrauliczny zamocowany jest wzdłuż pionowej części ramienia – eliminuje się w ten sposób straty energii powstałe na przegubowym ramieniu (wynikające z zasady działania dźwigni).
5) Mobilność urządzeń naprawczych:
Wymagana w przypadku serwisów o niewielkiej powierzchni roboczej. Dostępne są już ramy naprawcze, które pomimo tego, że posiadają podnośnik, wyposażone są również w kółka umożliwiające przemieszczanie ramy. Proponowane są również ramy (w szczególności do małych napraw) o dużej wytrzymałości mechanicznej.

Trochę historii i teorii
Teoretycznie sprawa jest prosta: trzeba poddać odkształcone nadwozie działaniu siły odwrotnej w stosunku do tej, która to odkształcenie spowodowała. Spełnienie tego warunku w praktyce wymaga specjalnego oprzyrządowania.

Podczas kolizji drogowych samonośne nadwozia lub ramy samochodów ulegają odkształceniom na skutek działania dwu przeciwbieżnych sił o identycznych wartościach. Jedna przyłożona jest w środku masy pojazdu, a druga działa na jego konstrukcję z zewnątrz. Ich jednakowa wartość równa jest iloczynowi masy pojazdu i ujemnego przyspieszenia (opóźnienia), mierzonego czasem, w jakim prędkość ruchu w momencie bezpośrednio poprzedzającym zderzenie zostaje zmniejszona do zera. W warunkach warsztatowych niemożliwe jest ani dokładne obliczenie tej siły, ani jej wierne odtworzenie. Dla zachowania pełnej kontroli nad tego rodzaju naprawą konieczne jest zastosowanie znacznie mniejszej, precyzyjnie regulowanej wartości siły prostującej, przy znacznie dłuższym czasie jej działania.

Urządzenia służące do tego celu jako pierwsza na świecie zaczęła konstruować i produkować już w latach międzywojennych amerykańska firma Blackhawk. Początkowo był to stosowany do dzisiaj system znany pod nazwą Porto Power, złożony z teleskopowych rozpieraczy hydraulicznych uruchamianych ręczną lub nożną pompą, wyposażonych w wymienne końcówki do wprowadzania sił i reakcji w odpowiednich miejscach naprawianego nadwozia.

System rozpieraczowy ma tę zaletę, że nie wymaga zewnętrznej stabilizacji prostowanej konstrukcji. Jeden koniec rozpieracza naciska w odpowiednim kierunku element uszkodzony, podczas gdy drugi opiera się na jakimś fragmencie nieuszkodzonym i na tyle sztywnym (bądź chronionym sztywną nakładką), by sam przy tej operacji nie uległ odkształceniu. W ten sposób i obecnie przywraca się właściwe kształty i wymiary otworów okiennych lub drzwiowych. Nie można jednak użyć rozpieracza do prostowania części szkieletów niedostępnych od wnętrza nadwozia. Ich odkształcenie nastąpiło pod naciskiem siły zewnętrznej, więc do naprawy konieczne jest zastosowanie siły ciągnącej od zewnątrz.

Źródło: e-autonaprawa.pl, zssplus.pl

Dodaj komentarz

FACEBOOK

ADRES

Ul. Toruńska 126B,
87-165, WIELKA NIESZAWKA, POLAND
Tel: +48 502 866 383
NIP: 8792681131
REGON: 363093180
KRS: 000058843
Strona int: https://www.tm-group.pl
Email: kontakt@tm-group.pl

JAK DO NAS TRAFIĆ

Call Now Button
pl_PLPolski
en_GBEnglish (UK) pl_PLPolski